Twijfelt u nog om met uw elektrische auto op reis te gaan?

Geplaats op: 30/09/2021 Twijfelt u nog om met uw elektrische auto op reis te gaan?

Het delen van ervaringen in onze (elektrische) auto's wordt altijd zeer gewaardeerd. Twijfelt u nog om met uw elektrische auto op reis te gaan? Ontdek de mogelijkheden en raak overtuigd door een recente reiservaring naar Corsica van één van onze klanten in zijn KIA e-Niro.

September 2021. Vakantie naar Corsica! Voor het eerst gaan we met onze KIA e-Niro de grens over. Worden het ontspannen weken, of gaat laadstress domineren?

Vanwege het sluiten van een aantal snelladers in Frankrijk besluiten we via Duitsland en Zwitserland naar Genua te rijden, om aldaar de ferry naar Bastia te nemen. Van de ANWB routeplanner krijg je - afgestemd op je autotype - een route plus advies over snellaadadressen. Handig.

Dit blijkt prima te werken. Wat opvalt is, dat langs de Autobahn in Duitsland (A3, A5) nagenoeg ieder benzinestation ook meerdere oplaadpunten voor elektrische auto’s heeft (en altijd een CCS snellader). Op de aankondigingsborden langs de weg wordt het duidelijk aangegeven met een pictogram van een benzinepomp met een stekker. Dat ging bijna overal goed. Eén keer bleek de CCS laadpaal niet te functioneren. Dat hoeft niet meteen een probleem te zijn, want binnen een range van 50 km is zo een andere snellader langs de Autobahn te vinden. Maar…ik kreeg de CCS stekker niet meer los van de KIA. Wat nu? Het hulpnummer gebeld dat op de laadpaal vermeld stond. Een zeer behulpzame medewerker wees me op het zwarte hendeltje vooraan onder de motorkap, waarmee ik de auto van de stekker kon bevrijden. Die tip bleek bij latere check ook in de handleiding van de auto te staan!

Na een hotelovernachting in Zuid Duitsland (bij een hotel met druppelladerfaciliteit) ontspannen door Zwitserland - want veel oplaadaanbod - naar Italië. Helaas daar de afslag gemist naar de snellaadoptie die de ANWB routeplanner aangaf. Geen nood dachten we nog, met Duitse en Zwitserse ervaringen vers in het achterhoofd. Echter, de volgende tankstations beschikten niet over oplaadfaciliteiten. Enfin, drie uur later stonden we een uur bij te komen bij een trage DC lader van de plaatselijke IKEA (de CCS lader was ‘out of order’). Met het beetje stroom van IKEA de volgende ochtend de oversteek naar Bastia gemaakt en aldaar bij de ESSO de accu-lading weer wat aangezuiverd.

Het aanbod aan oplaad mogelijkheden op het Franse Corsica houdt niet over, maar veel kilometers maak je op bestemming ook niet meer. Op enkele campings konden we de accu weer helemaal vol krijgen. Na 2 weken Corsica kwamen we op een verrassende range van respectievelijk 502 en 513 km! Door het - prachtige - bergachtige parcours blijft de gemiddelde snelheid natuurlijk laag en dan heb je bij 26 graden buitenlucht genoeg aan open raampjes, dus geen airco. Maar het gaat wel en soms zelfs heftig omhoog en omlaag. Waren we al te spreken over de KIA e-Niro als reisauto op de snelwegen, op Corsica is het helemaal een feestje, dankzij het instant trekvermogen op hellingen, en de stabiele ligging in alle bochten.

Terug naar huis via een oversteek naar Livorno. Nu beter op de aanwijzingen van de ANWB routeplanner gelet. Even voorbij Parma leidt die ons van de autostrada af, met meerdere CCS laadpalen en echt goede Italiaanse koffie. Naar huis is verder een makkie. De routeplanner hebben we voor opladen niet meer nodig gehad. Tegen de tijd dat je trek krijgt in koffie of lunch even een Raststätte opzoeken, die in ca. 27 minuten de accu weer op 80%, en de passagiers weer op 100% lading brengt.

De terugblik. De KIA e-Niro blijkt een heerlijke reiswagen. Wij deden het rustig aan (115 km per uur) en dat brengt je in Nederland, Duitsland en Zwitserland nergens in de (oplaad-)problemen. Genoeg aanbod, en - mogelijk door het laagseizoen- ook nergens bezette laadpalen.

Italië is een verhaal apart. Elektrisch rijden vergt daar planning, en dan kan het nog spaak lopen (‘out of order’). Dit is natuurlijk een momentopname. Je mag verwachten dat met de elektrificatie van het Europese wagenpark de landen die nu nog achterlopen qua voorzieningen hun been snel zullen bijtrekken.

We zullen het zien, voorjaar 2022 met de KIA op wintersport … in Italië!